70

W codziennym życiu obserwuję jak młodzi ludzie sięgają coraz częściej po napoje energetyczne. Asortyment w marketach, ba w małych sklepikach bogato oferuje nie tylko te popularnie oglądane w reklamach telewizyjnych. 

Jak producenci reklamują swoje produkty:

  • pomaga wzmocnić koncentrację 
  • pomaga zwiększyć czujność 
  • witaminy grupy B wspierają sprawność umysłową (kwas pantotenowy) i przyczyniają się do redukcji zmęczenia (niacyna, kwas pantotenowy, B6, B12).

Nic bardziej mylnego, napoje energetyczne zawierają zbyt dużo kofeiny dla młodych ludzi! 

Napoje energetyzujące znane są z tego, że przywracają energię oraz pomagają się skoncentrować. Średnio, w puszcze 250 ml napoju, znajduje się od 80 do 140 mg kofeiny. Jest to równe jednej kawie albo dwóm puszkom napoju gazowanego. Niektóre firmy oferują nawet napoje z zawartością 500 mg kofeiny. Dla młodego organizmu jedna puszka napoju równa się wypiciu 1–6 kaw! Kofeina przyjmowana w dużych ilościach może doprowadzić do psychicznego i fizycznego uzależnienia.

Właśnie młodzież konsumuje tego typu napoje szczególnie wieczorem, co prowadzi do zmniejszenia ilości godzin snu. W tym wieku, brak snu pociąga za sobą pojawienie się licznych problemów, wśród których znajduje się zmienność nastroju oraz kłopoty w szkole.

Na rynku znajduje się ich wiele. Pojawiły się w latach 80. XX wieku. Do najpopularniejszych na polskim rynku należą Red Bull, Tiger, Monster Energy, Black, V-Max, Viaguara i inne.

Dobre dla sportowców?

Choć napoje energetyzujące są wskazywane jako pomocne do uprawiania sportu, to należy na nie uważać przy aktywności fizycznej. Jest to ważne szczególnie, jeśli sobie uświadomimy, że poziom konsumpcji kofeiny nie poprawia osiągów sportowych ma natomiast działanie uboczne.

Działania uboczne

Zatrucie wysoką ilością kofeiny przejawia się na ogół ogólną nerwowością, niemożnością zaśnięcia, wymiotami, drżeniem, przyspieszonym biciem serca. Choć objawy te nie są bardzo ostre, to stanowić mogą zagrożenie dla osób mających na przykład problemy z sercem i układem krwionośnym.

Napojów energetyzujących nie powinny pić dzieci i młodzież poniżej 16 lat, diabetycy, osoby chore na fenyloketonurię, kobiety w ciąży oraz osoby uczulone na kofeinę, jednak polskie prawo nie zabrania sprzedaży tego typu napojów osobom poniżej 18 lat. 

Napojów tych nie powinno się mieszać z alkoholem, ponieważ mogą powodować złudne uczucie trzeźwości.

W niektórych krajach Unii Europejskiej zakazane jest spożywanie w klubach i pubach napojów energetycznych z alkoholem.

Dzięki witaminom z grupy B, które utrzymują sprawność układu nerwowego, oraz kofeinie pobudzającej korę mózgową, poprawiają pamięć i koncentrację. Taki efekt jest jednak możliwy tylko wtedy, kiedy napoje spożywane są w rozsądnych ilościach. Energetyki w pewnym stopniu "rozjaśniają umysł" i pomagają dłużej się skupić, dlatego tak wielu młodym ludziom towarzyszą podczas nauki. Powinniśmy pamiętać, że w aptekach znajdują się suplementy diety, które również wspomagają koncentrację, a nie są tak szkodliwe dla zdrowia.

MIT:  Napoje energetyzujące = napoje izotoniczne

Młodzież aktywna fizycznie często myli napoje energetyzujące z napojami izotonicznymi. Te ostatnie są przeznaczone tylko  i wyłącznie dla osób uprawiających sport oraz narażonych na ciężki wysiłek fizyczny. Mają one za zadanie dostarczać organizmowi energii oraz uzupełniać niedobór płynów i traconych wraz z potem elektrolitów. Po za tym, znacznie szybciej niż woda wyrównują ubytki płynów ustrojowych. Napoje izotoniczne w przeciwieństwie do energetyzujących nie zawierają kofeiny. 

Czy wiesz co pijesz?? Aby uzupełnić wiedzę przytoczoną tak pokrótce o napojach energetycznych polecam obejrzenie 8 odcinka „Wiem, co jem” klikając na poniższy link:

http://tvnplayer.pl/programy-online/wiem-co-jem-odcinki,122/odcinek-8,napoje-energetyczne,S04E08,11652.html

A.Korzeniowska, M. Matlak-Zientak

 

 

 

Aktualności szkolne

Ważne ogłoszenie

bip

tablica malopolska

  ■    Plan lekcji (od 2 maja 2017)

Przydatne linki