70

W ramach projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce” odbył się w naszej szkole kurs florysty.

Florystyka, czyli sztuka układania kwiatów, znana jest od czasów starożytnych. Zadaniem florysty jest tworzenie różnego rodzaju kompozycji roślinnych - począwszy od bukietów i wiązanek sprzedawanych w kwiaciarniach, po większe, całościowe projekty, jak np. dekoracja wnętrz czy oprawa uroczystości weselnej.

Kurs trwał 30 h obejmujących zajęcia teoretyczne jak i praktyczne. Naszym wykładowcą była pani Alicja Michajłow. Jest to osoba z pasją, podchodząca indywidualnie do każdego ucznia, jak i klienta. 

W pierwszym dniu zostaliśmy zapoznani z podstawowymi pojęciami dotyczącymi zawodu florysty jak i bukieciarza. Pani Alicja przybliżyła nam teorię barw i kompozycji kwiatowych, zasady dotyczące układania kwiatów. Zostaliśmy zapoznani z narzędziami używanymi przez florystów. Wykonaliśmy również pierwsze bukiety z róż układane techniką spiralną. Dzięki niej kwiaty po związaniu nie deformują się i są odpowiednio wyeksponowane.

W drugim dniu poznaliśmy technikę robienia dekoracyjnych kokard i różne metody pakowania prezentów. Zostaliśmy zapoznani również z zasadami dostosowania dekoracji do bukietów. Dowiedzieliśmy się również wielu informacji na temat jakości kupowanych kwiatów, na co zwrócić uwagę i czym się kierować przy zakupie. Wykonaliśmy również dekorację jednego kwiatu.

Tematyką kolejnego spotkania była florystyka ślubna. Własnoręcznie wykonaliśmy szkielety z witek brzozowych i ozdabialiśmy je kwiatami. Nie są to kompozycje trwałe, ale na pewno bardzo efektowne. Poznaliśmy również inne techniki wykonywania wiązanek ślubnych m.in. klasycznego biedermeier’a. Taki bukiet wymaga dużo pracy oraz starannego doboru materiału pasującego do danej osoby. Należy kierować się kolorem włosów, oczu czy dodatków zastosowanych na sukni ślubnej. Dzięki temu bukiet staje się częścią kreacji i szczegółem, który pozostaje w pamięci.

Następnego dnia wykonywaliśmy dekoracje stołowe. Zaskoczeniem dla mnie było to, że materiałem, który mieliśmy do dyspozycji były wyłącznie naturalne elementy – suszone kwiaty i zioła czy kłosy zbóż. Po doborze odpowiednich pojemników i akcesoriów zabraliśmy się do pracy. Na początku nie byłem zadowolony z efektu mojej pracy, ale potem nawet się mi spodobała. Takie stonowane kompozycje również mają swój urok.

W piątym dniu kursu zaznajomiliśmy się z florystyką żałobną. Tematem był dobór odpowiednich materiałów do wykonania wiązanki funeralnej. Wykonaliśmy podkłady na florecie, jak i podkładzie z pędów leszczyny. Wiązanki te muszą być hołdem jak i wyszukaną elegancją podkreślającą powagę uroczystości., dlatego stało przed nami naprawdę trudne zadanie. Jednak wspólnymi siłami wykonaliśmy taki wieniec.

W ostatnim dniu kursu również wykonaliśmy kompozycje suche – jednak tym razem przeznaczone dla nas. Mieliśmy do dyspozycji naturalne materiały – suszone kwiaty, trawy – ale również mech, korę czy muszle, które w końcowym ozdabianiu niesamowicie się przydały. Dzięki temu nasze prace nabrały indywidualności. 

Kurs ten, choć krótki, ukazał mi wiele tajemnic, które mnie wcześniej intrygowały. Myślę, że niewątpliwie umiejętności nabyte na kursie przydadzą mi się w przyszłości.

  

  • 01
  • 02
  • 03

Simple Image Gallery Extended

Aktualności szkolne

Ważne ogłoszenie

bip

tablica malopolska

  ■    Plan lekcji (od 2 maja 2017)

Przydatne linki